jullangullan

Alla inlägg under januari 2011

Av Julia Falk - 20 januari 2011 16:12

Som ni säkert vet, så heter jag Julia Falk och är 12 år. Mina föräldrar skilde sig när jag bara var 4 år och min bror Victor var 9 år. Med mamma bor jag, om man räknar med före skilsmässan, så bor jag på  ställe 7. Pappa har bara flyttat en gång sedan dess. Mamma fick den 10 maj 2007 min halvsyster, Emma. Pappa är förlovad med Eva, som har två barn som heter Ellen och Simon. Ellen är 15 och Simon är 12, precis som jag. De är jättesnälla och de flyttar in till sommaren! Kul!


Nu vet ni lite mer om mej!

Kramizar<33

Av Julia Falk - 20 januari 2011 15:35

  


Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader


Du behöver:

4.5-5 dl vetemjöl

1 dl socker

200 g margarin eller smör


Smaksättning:

2 tsk vaniljsocker

2 msk kakao


Gör så här:

1. Hacka samman mjöl, socker och matfett och dela sedan degen mitt itu.

2. Blanda den ena delen med vaniljsocker, den andra med kakao.

3. Rulla ut degen i 4 jämna längder.

4. Lägg en ljus längd bredvid en mörk i 2 lager. Tryck till helt lätt.

5. Lägg in längderna i kylskåpet en timme.

6. Skär 3-4 mm tjocka skivor och lägg dem på en smord plåt eller bakplåtspapper.

7. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

8. NJUUUUT!


Jag bakade ca 130-140 kakor. Detta var en läxa i skolan och min frökens kommentar var: De var jättegoda!


Lycka till och hoppas att dina också blir goda!


Kramizar<33

Av Julia Falk - 19 januari 2011 17:43

  


Du behöver:

3 dl socker

1.5 dl ljus sirap          

1.5 dl grädde

1 msk kakao


Gör så här:

1. Olja in en plåt, en sax och två metallstekspadar med matolja.

2. Koka upp alla ingredienser tills det blir 150 grader.

3. Häll ut smeten på plåten och låt den svalna lite.

4. Vik in kanterna på smeten med stekspadarna tills den svalnat så pass mycket att du kan ta i den.

5. Ta upp den, dra ut den, snurra den och vik ihop den. Upprepa tills den börjar stelna.

6. Dra ut smeten till en lång korv, snurra den, och klipp den i bitar som du lägger på ett fat. (Lägg de med mellanrum, annars fastnar de i varandra)

7. Låt det stelna helt.

8. NJUUUUT



När jag gjorde mina karameller behövde jag hjälp från både min bonus-mamma Eva och hennes jättesnälla dotter, Ellen. Det tog tyvärr väldigt lång tid att göra och vi hann inte göra steg 5, utan var tvungna att gå direkt till steg 6. Resultat: Stenhårda! Man måste suga på dom för att inte förstöra tänderna! Synd :( Men vi hade väldigt kul :)


Lycka till ;)

Av Julia Falk - 19 januari 2011 17:30

Jag brukar typ ALDRIG vara med kompisar, men nu har jag varit de ganska mycket i 2 veckor:) Mycket för att vara jag ;P Hahhaha!!!

Förra onsdagen: Tilda

I fredags: Eve.O

I söndags: Kattis

I måndags: Emma o Eve.O

Igår: Ellen

Idag: Eve.o


Kramizar<33

Av Julia Falk - 19 januari 2011 17:21

   

Min underbara lillasyster


Min lillasyster heter Emma och är tre år och JÄTTESÖT!

Jag kanske bloggar mer om henne senare, men bara så att ni vet lite om henne(L)


Kramizar<33

Av Julia Falk - 19 januari 2011 16:32

 

En liten underlig blogg  

Av Julia Falk - 19 januari 2011 16:07

Hej! Jag är en tjej på 12 höstrar som nyss skapat en blogg. Jag kommer att försöka vara inne mycket och skriva mycket men vet inte så mycket om en blogg just nu. Här är några bloggar som ni gärna får besöka:


Eviii.bloggplatsen.se

Lisorfalks.blogg.se


Ha det så bra(L)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vill du ha en header??

Jag fixar gärna en header till din blogg! Mejla mej på: julia-123@live.se. Mejla vilket tema du vill ha, färger och skicka gärna nägra fina bilder  

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Tycker ni att jag borde satsa mer på min blogg??
 Jaa! Den är superbra!
 Ja. Du har roliga inlägg och så...
 Nja... Vet inte riktigt.
 Kanske inte satsa, men fortsätt blogga.
 Absolut inte! Du borde lägga ner direkt!

Ursäkta, vad är klockan??

Mina headers!!!

Detta är alla mina headers!

 

  Detta är nästan alla som jag har gjort  

 

 

 

 

Gästbok

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

JG


Ovido - Quiz & Flashcards